بهترین روش های درمان قارچ ناخن دست و پا

قارچ دست و پا از مشکلاتی است که اغلب افراد با آن روبرو می شوند. در واقع بروز این اتفاق به خودی خود اتفاق نمی افتد و دلایل مربوط به خودش را دارد. بوی بد، تغییر رنگ و فرم ناخن ها از علائم مهم قارچ دست و پا محسوب می شوند. روش های درمانی زیادی وجود دارند که می توانید این مشکل را از بین ببرید. بهتر است در ادامه با بهترین روش های درمان قارچ ناخن دست و پا آشنا شوید.

انیکومیکوزیس (قارچ دست و پا) چیست؟

قارچ دست و پا به اصطلاح انیکومیکوزیس نامیده می شود که یک نوع عفونت قارچی محسوب می شود. این بیماری به صورت لکه های سفید رنگ و یا زرد در ناخن ها ظاهر شده و به مرور زمان عمیق تر می شوند. از سایر علائم آن می توان به خرد شدن لبه های ناخن و ضخیم تر شدن آن اشاره کرد.

این بیماری زمانی که حاد نباشد، مشکلی ایجاد نمی کند. اما در صورتی که تمام ناخن هایتان را درگیر کند، نیاز است تا برای درمان به پزشک مراجعه کنید. بروز این اتفاق در ناخن های دست کمتر و بیشتر ناخن های پا را به خود درگیر می کند.

از سایر علائم آن می توان به بی رنگ شدن ناخن، جدا شدن ناخن از بستر، بوی ناخوشایند و زرد شدن ناخن ها اشاره کرد. از مهمترین دلایل بروز این بیماری، می توان به تماس ناخن ها با فضاهای کثیف از جمله کف استخر، سالن های بدنسازی، کاشی های حمام عمومی و یا کثیف بودن ست های مانیکور و پدیکور اشاره کرد.

چه کسانی در معرض خطر قارچ ناخن دست و پا هستند؟

بهتر است بدانید که افراد زیادی ممکن است به دلایل ذکر شده به این عفونت دچار شوند. اما برخی از افراد بیشتر در معرض خطر هستند. این افراد شامل میانسالان، ورزشکاران، مربیان استخر و بدنسازی، افراد مبتلا به دیابت و پسوریازیس می باشند.

همچنین بهتر است بدانید که انواع کفش های بی کیفیت که از جنس خوبی بهره مند نیستند، می توانند باعث عفونت های قارچ پا و دست شوند. چرا که باعث می شود پا آن ها عرق کرده و بیشتر در معرض آلودگی و عفونت باشد.

اما نگران نباشید. همانطور که یکبار به آن اشاره شد، انواع روش های درمانی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. در ادامه برای آشنایی با بهترین روش های درمان قارچ ناخن دست و پا با ما همراه باشید تا بتوانید از آن ها در راحت ترین شکل ممکن استفاده کنید.

روش های درمان قارچ ناخن های دست و پا

لازم به ذکر است که در صورت بروز این اتفاق، می توانید هر چه سریع تر از روش های زیر برای درمان استفاده کنید. در غیر این صورت، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک از انواع روش های دارو درمانی، پماد و لاک های دارویی و در نهایت عمل جراحی استفاده می کند.

  • همیشه ناخن های خود را تمیز و خشک نگه دارید.
  • اگر شغل شما به صورتی است که ناخن هایتان دائما با آلودگی همراه است، بهترین کار تمیز کردن و شستشو مرتب آن هاست.
  • ناخن های بلند بیشتر در معرض عفونت هستند. پس بهتر است تا حدالامکان آن ها را کوتاه کنید.
  • از ناخن گیرهای شخصی استفاده کنید.
  • از جوراب های ضد عرق استفاده کنید و یا مداوم آن ها را تعویض کنید.
  • مانیکور و پدیکور خود را در یک سالن معتبر انجام دهید. همچنین حتما از استریل بودن این تجهیزات اطمینان داشته باشید.
  • در زمان درگیر شدن ناخن ها، تا زمان بهبود، لاک، کاشت ناخن و استفاده از ناخن مصنوعی را کنار بگذارید.
  • روغن تراپی باعث بهبود قارچ ناخن ها می شود. بنابراین می توانید از روغن های پونه گیاهی، درخت چای و … استفاده کنید.
  • سیر از آنجایی که خاصیت ضد قارچ دارد، از انواع بهترین روش های درمان قارچ ناخن دست و پا محسوب می شود.
  • سرکه سیب از روش های خانگی و ضد میکروبی قوی محسوب می شود که می توانید از آن استفاده کنید.

کلام آخر

برای آنکه بتوانید به درمان قارچ ناخن و پا بپردازید، می توانید از روش های کم هزینه خانگی استفاده کنید و یا به یک پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *