راهکار های جلوگیری از جوش صورت

جوش و آکنه یکی از شایع ترین عارضه‌های پوستی است که افرادی که دارای پوست چرب و مستعد آکنه هستند کاملا تجربه دارند که دست و پنجه نرم کردن با آن بسیار چالش برانگیز و درگیری‌های روحی(کاهش اعتماد به نفس) و جسمی زیادی را با خود به همراه دارد. دلایل ایجاد جوش به یک دلیل مشخص و واحد محدود نمی‌شود. بلکه کنار هم قرار گرفتن چندین عامل متعدد در کنار هم می‌تواند سبب بروز آکنه و جوش شود. از این رو با شناخت دلایل جوش زدن خود و روش‌های جلوگیری از جوش صورت می‌توانید شرایط بهتری را تجربه کنید.

 

دلایل ایجاد جوش(چرا برخی افراد نسبت به بقیه بیشتر جوش می‌زنند؟)

به طور کلی جوش‌ها هنگامی که چربی ترشح شده در سطح پوست، نتواند به راحتی از منافذ طبیعی پوست بیرون بیاید و در کنار فولیکول مو تجمع پیدا ‌‌کند، ظاهر می‌شود. این تجمع به صورت برجستگی که همان جوش است روی سطح پوست پدیدار می‌شود.

اگر بتوانیم عوامل ایجاد جوش خود را شناسایی کنیم تا حدود زیادی در جلوگیری از جوش صورت موثر است. اما همیشه عوامل ایجاد جوش قابل کنترل نیستند.

دلایل ایجاد جوش:

  1. عوامل ارثی و ژنتیکی:

در سطح پوست شما غدد سبابه یا غدد چربی وجود دارند که غدد نهفته هستند. تعداد اندازه و فعالیت این غده‌ها کاملا ارثی بوده و به عوامل ژنتیکی مرتبط است.

پوست صورت به طور طبیعی دارای بیشترین میزان غدد چربی است حال این تعداد در برخی افراد به علت ارث و ژنتیک بیشتر است که منجر به جوش بیشتری می‌شود. عوامل ژنتیکی ایجاد آکنه متاسفانه قابل از ریشه کن نیست اما می‌توانید با مراقبت‌های لازم آن را کنترل نمایید.

  1. تغییرات هورمونی:

میزان ترشح غدد چربی در بدن را برخی هورمون‌های جنسی تعین می‌کنند. بنابراین هنگامی که تعادل این هورمون‌ها بهم بخورد، ترشح چربی افزایش پیدا کرده و دچار آکنه و جوش می‌شوید.

 

  1. استفاده از محصولات پوستی و آرایشی نامناسب:

اگر از محصولات آرایشی و بهداشتی نامرغوب که سبب پوشش کامل منافذ پوستتان می‌شود به شدت دوری کنید. چرا که بسته شدن منافذ پوست مانع از خارج شدن چربی‌های تولید شده‌ی طبیعی پوست و در نهایت ایجاد جوش و جای جوش می‌شود.

 

  1. تغذیه نامناسب و استرس:

طبق تجربه افراد مستعد جوش، پزشکان را به این نتیجه رسانده است که استفاده از غذاهای دارای روغن اشباع نشده و تحریک کننده‌هایی همچون غذاهای تند، فست فود‌ها، شیرینی جات و …… برای افراد مستعد ممنوع است.

 

همچنین وجود استرس در کنار سایر عوامل ایجاد آکنه، وضعیت را تشدید می‌کند.

 

درمان و روش‌های جلوگیری از جوش صورت

پاکسازی روزانه پوست صورت

شست و شوی صورت از مهم ترین و اولین گام‌های مراقبت از پوست است. در ابتدا باید شوینده‌ی مناسب پوستتان را با آگاهی کامل انتخاب نمایید. سپس روزانه دو مرتبه، یک بار صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب و بار دیگر شب‌ها قبل از خوابیدن پوست خود را بشویید و با آن ماساژ دهید. در نهایت با آب ولرم آبکشی نمایید. با این کار چربی‌ها و آلودگی‌های اضافه‌ی پوست را پاک می‌کنید و مانع از ایجاد جوش می‌شوید.

پاک کردن آرایش قبل از خواب

ماندن طولانی مدت لوازم آرایشی بر روی پوست خود از دلایل ایجاد آکنه می‌باشد. بنابر این قبل از خواب حتما از تمیزی پوست خود اطمینان حاصل کنید.

کنترل نظم سیکل های قاعدگی در خانم ها

اگر دچار قاعدگی‌های نامنظم هستید به منظور کنترل میزان ترشح هورمون‌های زنانه به پزشک زنان مراجعه کنید. به واسطه‌ی دارو میزان هورمون‌ها کنترل می‌شود و مانع از ایجاد جوش می‌شود.

 

استفاده از کرم های و لوازم آرایشی مناسب با نوع پوست

از نکاتی که هنگام خرید محصولات پوستی و آرایشی حائز اهمیت است، توجه به نوع پوست صورت است که متناسب با آن باید خریداری کنید. چرا که با استفاده از محصول نامناسب، میزان چربی پوست را افزایش می‌دهید و ناخواسته باعث ایجاد جوش و لک می‌شود.

 

پرهیز از اصلاح موهای صورت با تیغ

برای داشتن پوستی سالم و شاداب به هیچ عنوان به هنگام اصلاح از تیغ استفاده نکنید. مگر اینکه تیغ شما کاملا بهداشتی و یک بار مصرف باشد.  تیغ‌های آلوده و غیر بهداشتی آسیب‌های جزئی به صورت وارد می‌کند. در ادامه این آسیب‌ها به مکانی جهت رشد باکتری‌ها و در نهایت ایجاد جوش تبدیل می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *